سینمای معنا گرا




در زندگی همواره منطق و عقل گرایی ، نمی تواند محور باشد. باید به ناخودآگاه نیز توجه شود، به این ترتیب نگاه خردگرایی می تواند راه را برای معناگرایی باز کند.مفهوم معناگرایی به طور مشخص به مفهوم کلی تری به نام پدیده های محرمانه و رازآمیز باز می گردد. اگر ما نگاه خردورزانه را به قدری توسعه دهیم که راه را بر معناگرایی ببندیم ، دستاوردی نخواهیم داشت و در این صورت به توضیح بسیاری از چیرها مثل عشق و مرگ دست نمی یابیم . معناگرایی به نوعی سفر به دیگر سو است .
انسان ممکن است فعالیت های گوناگون داشته باشد، اما زمانی این تلاش ها مفهوم تازه پیدا می کند که جوینده خود را در بستر چیزی ببیند که دنبالش است ; یعنی بازگشت به خویشتن .سینمای معناگرا به انسان می پردازد. این که حقیقت او چیست ? شادمانی ها و خردش کجاست ? زندگی در همین چارچوب خاص محدود نمی شود. اگر بخواهیم معنایی مشترک برای سینمای معناگرا پیدا کنیم باید بگوییم وقتی فیلمساز به خود انسان و به دوست داشتن و تعلقاتش می پردازد، سینمای معناگرا شکل می گیرد.تبیین و تعریف سینمای معناگرا را خیلی مهم می دانم . دوستان سینمای معناگرا را سینمای مذهبی نمی دانند که این درست است . معنا را اعم از مذهب و رمزگرایی می دانیم . در تعاریفی که گاهی ارائه می شود، معنا را در برابر ماده در نظر می گیرند که این غلط است . معناگرایی مقابل ماده نیست . سینمایی که هنرمندش به اسم هنر، کاسبی می کند و هدفش فقط سرگرم کردن تماشاگر است ، سینمای معناگرا نیست . اما سینمایی که تماشاگر را به فکر وا دارد، سینمای معناگراست.نمونه:
خیلی دور خیلی نزدیک به غایت می توان گفت که در بتن سینمای معنا گرا قرار دارد.
خلاصه داستان:

دکتر عالم، جراح برجسته و متمول مغز و اعصاب، چنان درگیر مادیات شده که به عزیزان خود بی اعتنا شده است. او ناگاه در می یابد که پسرش یک تومور کشنده در سر دارد. پسر با دوستانش برای رصد ستارگان به کویر رفته اند. دکتر، ناباور به عالم ماورا و معجزه، در پی پسرش و نجات او راهی کویر می شود. اما در طوفان شن گرفتار و گم می شود، تا اینکه پسرش به معجزه ای او را می یابد و نجاتش می دهد. دکتر عالم گمان می کرد که پسرش در آستانه مرگ و نیازمند کمک اوست، اما در انتها در می یابد که نیازمند و گمگشته خود اوست.

اگر بخش پایانی فیلم، و برخی جملات کوتاه در میانه نبود، شاید می شد (و بهتر بود) مفاهیم کلی دیگری را هم در فیلم جستجو کرد. با این حال به طور قاطعی تماشاگر به موضوع اصلی، یعنی پرسش در وجود خداوند، و البته یافتن جوابی روشن به این مسئله، هدایت می شود.

به آهستگی نمونه دیگری از این نوع سینماست با هر تعریفی که از «سینمای معناگرا» داشته باشیم،محمدرضا فروتن بهترین بازی خود را در فیلم جدید مازیار میری(به آهستگی)به نمایش می گذارد تا آنجا که هوشنگ گلمکانی در تحسین او می گوید:
محمدرضا فروتن در فیلم تازه‌اش به‌آهستگی،یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته که در مسیر کارنامه‌اش می‌تواند یک نقطه عطف تلقی شود.فروتن از همان اولین کاری که درخشید و راهش به سینما باز شد (بخش تماشاخانه از سریال سرنخ کیومرث پوراحمد) اغلب نقش آدم‌هایی عصبی و گاه گرفتار بحران‌های روحی را بازی کرده که به‌خصوص چند فیلم مسعود کیمیایی در شکل‌ گیری پرسونای سینمایی او نقش اساسی داشته. به سیاق شخصیت‌های «ستیزه‌جو» و پرخاشگر و عصبی آثار دو دهه اخیر کیمیایی، فروتن هم در فیلم‌های او مدام در حال فریاد زدن، حرکت‌های هیستریک، سرخ کردن چشم‌های نمناک و متورم کردن رگ‌های گردن و پیشانی بود. این ویژگی کم‌وبیش به فیلم‌های دیگرش هم راه یافت و در دو زن، قرمز، متولد ماه مهر، و زیر پوست شهر هم این ویژگی‌ها را می‌دیدیم و اوجش هم در ملاقات با طوطی بود.

 او در این فیلم نقش یک کارگر جوشکار راه‌آهن را دارد که همسر جوانش خانه را ترک می‌کند و مرد را در برزخ روحی آزاردهنده‌ای می‌گذارد. مرد سرانجام در جست‌وجوهایش ردی از همسرش می‌یابد و وقتی که زن به خانه برمی‌گردد، تلاش می‌کند سر از کار او دربیاورد.
به هرحال سینمای معنا گرا مسیرش در ذهن تماشاگر است مسیری که شاید سالها همراه یک تماشا گر باشد.از فیلمهای جشنواره پارسال یک تکه نان کمال تبریزی را نیز می توان نام برد.

نظرات 17 + ارسال نظر
سامانتا سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 01:15 ق.ظ http://www.samanta9.blogfa.com/

سلام عزیز
باور کن چند باری اومدم بهت سر زدم ولی نمی دونم چرا نتونستم کامنت بدم به هر حال ببخشید
خواستم تشکر کنم بهم لینک دادی ولی دیدم انگار پشیمون شدی (بی خیال)
پست قبلیت هم خوندم خیلی حال کردم
موفق باشی

از نفس افتاده سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 02:31 ق.ظ http://satorai.blogsky.com

توضیح:
سامانتای عزیز لینک شما رو برنداشتم احتمالا صفحه سنگین شده و کامل بالا نیومده.

عسل سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 06:10 ق.ظ http://ssevenn.blogsky.com

سلام . جالب بود . موفق باشی

سونیا سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 03:39 ب.ظ

چه عجب مطلب سینمایی نوشتی.بفیلم رضویان تو نوبته.دستت درد نکنه داداشی.

کیمیا سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 08:49 ب.ظ http://www.kimiya-money.blogfa.com

aآینده از آن کسانی است که امروز تجارت الکترونیک را جدی بگیرند.آینده از آن کسانی است که امروز تجارت الکترونیک را جدی بگیرند.

سلام دوست عزیز ما برای کسب درآمد از اینترنت محیطی شفاف و ساده برایتان مهیا نموده ایم .....خسته نباشین ...مطالب جالب و جدیدی رو در مورد تنها راه(( قانونی ))کسب درآمد از اینترنت در (ایران ) توسط یک سایت فرهنگی و3شرکت بزرگ ایرانی باحمایت کلیه بانکهای سیستم طرح شتاب..... که موفق به راه اندازی سیستم بازاریابی شبکه ای جالبی شده اند....و شمامیتوانید از هر نظر به آن اطمینان داشته باشید ...را نوشته ام......
حال این امکان برای شما فراهم شده ، آن هم از طریق یک مشارکت عادلانه و در داخل ایران عزیز.. من به شما عزیزان توصیه می کنم مطالب وبلاگم را تا به آخر با دقت مطالعه نمایید.واز مزایای بی نظیر آن برخوردار شوید...
ارسال رایگان کلیه محصولات فعلی سایت برای همه اعضای ویژه ....
5 تا 15 درصد تخفیف در محصولات داخلی سایت(کتاب، سی دی و کارت اینترنت و کارت تلفن).
10 تا 20 درصد تخفیف در فروش کتب خارجی با دلار 220 تومان
ارائه یک آریا کارت بنام شما با اعتبار یک ساله(قابل تمدید برای سالهای متوالی)، به عنوان یک کارت اعتباری داخلی با استانداردهای بین المللی
ارائه مستر کارت به اعضا در آینده ای نزدیک و..............
امکان کسب درامدی بسیار عالی و بی نظیر برای شما تا سقف .....

فرصتهای مناسب در زندگی به ندرت پیش میایند.....شانسی که شاید دیگر سراغ شما نیاید!!!!!! با بهترین آرزوها...

http://www.kimiya-money.blogfa.com

هیوا چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 01:01 ق.ظ

احسان جان سلام بالاخره کارماهم تعطیل شد.مطلب خوبی بود.

[ بدون نام ] چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 10:41 ق.ظ

صبا چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 11:48 ب.ظ http://kouli.blogsky.com

این زمینیان بیهوده به دامانمان چنگ می زنند.....

ََََََعلیرضا پنج‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 11:51 ق.ظ http://ALIREZAKN.BLOGFA.com

هنوز نخوندم .می خونم

فرسان جمعه 1 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:57 ق.ظ

فکر میکنی دلم تنگ نمی شه!

نمای آبی شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 07:06 ق.ظ http://blueshot.blogfa.com

سلام....
از اسم وبلاگت خیلی خوشم اومد...میدونی چرا؟مطالبت هم جالب بود....خوشحال میشم به من هم سر بزنید.
موفق باشید.

هستی شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:10 ب.ظ http://www.kohegham.blogfa.com

سلام
ممنون از اینکه به من سر زدی . من که تو خوندن وبلاکم مشکلی نمیبینم . بازم ممنون ولی سعی می کنم از دوستام بپرسم تا اگه همه اینطور فکر می کنن قالب رو عوض می کنم
خدانگهدار

بلاگ نیوز شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:21 ب.ظ http://1irani.com/

با اضافه کردن لینک بلاگ نیوز خبرگزاری وبلاگ شهر ازما حمایت معنوی کنید.

[ بدون نام ] شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:42 ب.ظ http://www.wedding.blogsky.com

سلام
ارادتمندیم
محمد

حسام شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:35 ب.ظ http://www.pantheon.blogfa.com

آنان به ابر شیفته بودند ......

فرزانه یکشنبه 3 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:16 ق.ظ

حکایت من و تو حکایت ماه و ابرست

[ بدون نام ] یکشنبه 10 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:20 ب.ظ http://www.pantheon.blogfa.com

سینه هامان عریان.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد